SAAB-slety :   SAAB klub ČR | Ústí n/O | Roudnice n/L | Prunéřov | Potštejn | Jedovnice | SaabSupportConvoy | SuG

SAAB klub ČESKÁ REPUBLIKA


místa: |  SKI hotel Nové město na Moravě
loc: Loc: Loc: 49°34'45.095"N, 16°3'6.099"E
místo: |  Masarykův okruh Brno (1999)
loc: Loc: Loc: 49°12'17.905"N, 16°27'15.463"E
pořadatel: SAAB klub Česká Republika
od roku: |  1966
web: |  do roku 2004

foto: Draken archiv Suchomel

   


Přehled srazů:

| 22-23.06.2002 |  15. sraz - Nové Město na Moravě
| 01-02.09.2001 |  14. sraz - Nové Město na Moravě
| 24-25.06.2000 |  13. sraz - Nové Město na Moravě
| 18-20.06.1999 |  12. sraz / International SAAB Rally - Brno
| 18.08.1998       |  11. sraz - Brno autodrom
| 21-22.06.1997 |  10. sraz - Nové Město na Moravě
| 15-16.06.1996 |  09. sraz - Nové Město na Moravě
| 16-17.09.1995 |  08. sraz - Nové Město na Moravě
|


SAAB klub

Trvalý vztah k automobilům značky SAAB jsme si v socialistickém Československu začali pěstovat od roku 1961, kdy k nám byl zásluhou všestranného závodníka Zdeňka Treybala oficiálně dovezen první vůz. Bylo to v době, kdy byl automobil pro většinu lidí nedostupným snem, a to jak svojí cenou, u tuzemských vozů představující 6ti letý plat, tak jejich fatálním nedostatkem – na nový automobil se čekalo i několik let, barvu vozu ani jeho případnou výbavu nešlo ovlivnit. Ceny ojetin byly za této situace často ještě vyšší než ceny nových vozů. Není tedy divu, že tehdy jeden osobní automobil statisticky připadal na 60 obyvatel. Dvoutaktní SAAB 96 ve standardní výbavě měl cenu dvou tuzemských automobilů. Saaby 95, 96 a 750 Sport byly nabízeny výhradně v síti obchodů Tuzex. Dovoz z počátku váznul, trvalo tedy ještě několik let, než jich bylo dostatek k založení prvního SAAB klubu. K tomu došlo v Brně v roce 1966, u zrodu stálo 7 sáábistů okolo závodníka ing. Jiřího Rosického. Prvním a dlouholetým předsedou klubu byl Ing. Břetislav Novák. Pro zajímavost - jedním ze sedmi zakládajících automoblů je tento SAAB 96.

Po příchodu modelu V4 se SAAB 96 na několik let dostává i do běžné obchodní sítě, kde se stává nejdražším nabízeným automobilem. Za jeho cenu však zákazník dostává všeobecně dobře hodnocený vůz, který svou spolehlivostí, pohodlím, bezpečností a hlavně jízdními vlastnostmi vysoce převyšuje konkurenci. Současně s ním dostává k dispozici síť jedenácti na tehdejší dobu nadstandardně vybavených opraven s výrobcem proškoleným personálem a centrální sklad náhradních dílů, ve kterém nejdelší dodací lhůtou byl jeden týden, což ve státě s dlouhodobým nedostatkem čehokoli představovalo naprostý fenomén! Díky těmto okolnostem se značka SAAB na našem chudém trhu dobře zabydluje a Československo se brzy stává zemí, kde je na silnicích po Švédsku a USA SAAB nejvíce rozšířen (což ale vzhledem k celkově nízkému počtu automobilů nevyžadovalo nijak vysoké prodeje). S ohledem na astronomickou pořizovací cenu se typickými (a současně jedinými možnými) majiteli SAABů v ČR stávají především lidé, kterým totalitní režim umožňuje pracovat a vydělávat v kapitalistické cizině, tedy zejména vědci, lékaři, umělci, ambasadoři a sportovci. Mnoho v prvních letech dovezených vozů je v provedení Sport / Monte Carlo, nebo jsou pro soutěže upraveny originálními tuningovými sadami. Tyto vozy pak po mnoho let kralují tuzemským soutěžím, několik vybraných jezdců dokonce dostává tehdy výjimečnou šanci usilovat o vavříny i v zahraničí.

Pozici nejdražšího vozu na trhu značce SAAB upevňuje nový model SAAB 99, jehož prodej však v polovině 70 let končí a s ním i oficiální zastoupení. SAAB klub se tedy v čím dál větší míře snaží pomáhat svým členům s opravami a servisem jejich vozidel, což výrobce, se kterým je od svého založení v kontaktu, podporuje pravidelným vysíláním mobilních servisních týmů, které na klubových srazech provádí seřizování a drobné opravy vozů. Výjimkou však nejsou ani náročnější opravy či výměny hnacích agregátů. Vše zdarma!

Význam klubu se nadále upevňuje začátkem 80 let, kdy je zcela ukončen prodej náhradních dílů a zrušen jejich konsignační sklad. Klub významnou část dílů pro potřeby členů odkupuje a následně distribuuje. Kritická situace naštěstí netrvá dlouho, v roce 1989 se otevírají hranice a po létech stagnace naše silnice konečně oživují nové vozy spolu se svými hrdými majiteli. Ty jsou zakoupeny a servisovány v několika nově vznikajících neoficiálních střediscích spolupracujících s dealery v okolních zemích. Oficiálně se u nás vozy SAAB začínají prodávat až po dlouhých 4 letech, o spolupráci se SAAB klubem však tento subjekt bohužel nejeví valný zájem.

Klub však již dávno těží z dlouholeté spolupráce s neoficiálním prodejcem S&K v Ústí nad Orlicí, začíná vydávat opravdový klubový časopis a po letech zkušeností s pořádáním republikových srazů se v roce 1999 stává organizátorem International SAAB Rally na závodním okruhu v Brně.

Další desetiletí je ve znamení stále přibývajících příznivců značky, kteří se přirozeně soustřeďují kolem svých neoficiálních prodejců, kteří pro ně záhy začnou pořádat i vlastní srazy. Tyto společnosti současně přebírají iniciativu na úkor špatně fungujícího oficiálního zastoupení. SAAB klub za této situace postupně ztrácí svoji historickou roli a ukládá se k odpočinku...


Historická sekce SAABunderground se intenzivně snaží zmapovat historii Saabismu v Československu, zve zakládající členy a shromažďuje tiskoviny a fotografie týkající SAABů a jejich majitelů u nás. Pokud k tomu máte co říct, ozvěte se nám prosím!



= draken =



Vysvětlivky:

   tato značka patří odkazu na příslušný Pokec
   tohle je linka k podrobnějším informacím
   a tohle pro změnu značí, že tady asi zrovna nenaleznete nic...